• Mgr. Eva Veličková Hvorecká

Nutrinoviny: Zaměřeno na dusičnany

Aktualizace: 26. bře 2019

Dostatek zeleniny by mělo být součástí správného stravování, protože díky jejímu obsahu vlákniny, vitaminů, minerálních látek a jiných bioaktivních sloučenin přispívá k prevenci chronických metabolických onemocnění, jako je cukrovka, vysoký krevní tlak či vysoké hladiny cholesterolu. Denní dávku zeleniny byste si měli zpestřit listovou zeleninou (špenát, různé druhy salátů, rukola aj.) či kořenovou zeleninou, a to obzvláště červenou řepou. Tyto druhy zeleniny jsou totiž bohaté na dusičnany, látky, u kterých byl prokázán pozitivní vliv na vysoký krevní tlak neboli hypertenzi. Dokonce mají vliv také na výkonnost člověka, což může být prospěšné i u aktivních sportovců.

Dostatečným příjmem dusičnanů ze stravy se zvyšuje jejich koncentrace a koncentrace dusitanů v krvi, čímž se ovlivňuje dostupnost oxidu dusnatého (NO). NO je známý pro jeho příznivý účinek na průtok krve cévami (proto jeho vliv na tlak krve), svalovou kontraktilitu, diferenciaci svalových buněk, homeostázu glukózy a vápníku aj.

Během studií, které se účastnily osoby s vysokým krevním tlakem, se pro zvýšení příjmu dusičnanů využívala suplementace (doplňování) dusičnanu v podobě dusičnanu sodného, konzumace džusu z červené řepy jako koncentrovaného zdroje dusičnanů nebo příjem dusičnanů z přirozené stravy (př. špenát, rukola). Ve všech případech došlo k pozitivnímu ovlivnění systolického i diastolického tlaku, tudíž k celkovému snížení krevního tlaku. Zajímavé je, že ještě k většímu zlepšení krevního tlaku došlo po příjmu dusičnanů z přirozené stravy (červená řepa, listová zelenina) ve srovnání se suplementací dusičnanem sodným.

U sportovců se ukázalo, že denní příjem dusičnanů v množství 300-600 mg může mít ergogenní efekt, tzn. podpurující výkonnost. Sportovci měli po pravidelném příjmu dusičnanů ve formě nápoje z červené řepy nebo suplementu nižší potřebu kyslíku během zatížení, což se projevilo dosáhnutím vyššího maxima, prodloužením doby do fyzického vyčerpání a lepším časem daného zatížení

Aby se dosáhlo pozitivního (kardioprotektivního a ergogenního) efektu dusičnanů ze stravy, mělo by se přijímat minimálně 300-350 mg/den. Takového množství dosáhnete například konzumací 200 g špenátu, 175 g salátu nebo 250 g červené řepy. Obsah dusičnanů se však může v zelenině měnit na základě podnebných a zemědělských podmínek.


Zdroj:

VAN DER AVOORT, Cindy M. T., Luc J. C. VAN LOON, Maria T. E. HOPMAN a Lex B. VERDIJK. Increasing vegetable intake to obtain the health promoting and ergogenic effects of dietary nitrate. European Journal of Clinical Nutrition [online]. 2018, 72(11), 1485-1489 [cit. 2019-02-07]. DOI: 10.1038/s41430-018-0140-z. ISSN 0954-3007. Dostupné z: http://www.nature.com/articles/s41430-018-0140-z

37 zobrazení

© 2020 by Mgr. Eva Veličková Hvorecká

  • Telefon
  • FB Nutricoach
  • Black Instagram Icon