Články zaměřené na výživu sportovců nejrůznějších sportovních odvětví – plánování jídelníčku před, při, po fyzickém výkonu, příprava na závody, regenerace.

Bezlepková dieta a sportovní výkonnost

Mgr. Eva Hvorecká  |  Výživa ve sportu
image for Bezlepková dieta a sportovní výkonnost

„Ideálně bez lepku.“ S těmito názory se v určité době roztrhl pytel a převládají také mezi sportovci. Ti často věří, že lepek způsobuje zažívací potíže, zánět ve střevě a jiné problémy, které pak mají vliv na jejich výkonnost, ačkoliv jsou vlastně zdraví. V důsledku toho vynechávají ze stravy vše, co by lepek mohlo obsahovat, čímž se často připravují o potřebné živiny. Zbytečně investují také do drahých bezlepkových potravin, ačkoliv v anamnéze nemají přítomnou celiakii ani alergii na lepek. Jedná se tedy pouze o módní vlnu ve výživě a komerční záležitost nebo je lepek opravdu škodný i pro zdravé jedince? Zkusme se na to společně podívat.

čtěte více »

 

Využití kreatinu u sportovců I. část: Proč ano a proč ne?

Bc. Eva Hvorecká  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy  |  Pro odborníky
image for Využití kreatinu u sportovců I. část: Proč ano a proč ne?

Kreatin je sloučenina našemu tělu vlastní, která se tvoří hlavně v játrech, ledvinách a v menším množství také ve slinivce břišní. Účinky kreatinu na náš organismus se začaly studovat od roku 1927. V té době bylo díky tomu poprvé poukázáno na úlohu kreatinové suplementace, která představovala oddálení svalové únavy při intenzivní fyzické zátěži a urychlení regenerace po ní. Abychom si mohli říci, proč je kreatin potenciálně využitelný při fyzické zátěži jako doplněk stravy, je důležité vysvětlit si základní fakta o něm.

čtěte více »

 

Sportovci, nezapomínejte v zimě na pitný režim!

Bc. Eva Hvorecká  |  Výživa ve sportu
image for Sportovci, nezapomínejte v zimě na pitný režim!

V zimním období může být pitný režim sportovce poměrně podceňovaný v důsledku menšího pocitu žízně. Připomeňme si tedy význam pitného režimu a na co nezapomínat hlavně v období během zátěže a po zátěži.

čtěte více »

 

Maltodextrin

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Maltodextrin

Jako maltodextriny označujeme řetězce několika jednotek až dvou desítek glukózových jednotek. Maltodextriny využívané v potravinářství se získávají hydrolytickým štěpením škrobů – nejčastěji z brambor, pšenice, kukuřice a rýže. Výsledným produktem je bílý prášek s lehce sladkou příchutí, s nízkou viskozitou a nízkou hodnotou osmotického tlaku. Sacharidy tvoří 95 až 99% procent hmotnosti. Maltodextriny nepřináší žádné bílkoviny, gluten, tuky, vlákninu, ani vitamíny a minerální látky.

čtěte více »

 

Tribulus terrestris

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Tribulus terrestris

Kotvičník zemní (Tribulus terrestris) roste v širokých oblastech mírného a tropického klimatu Asie, Afriky, Evropy, Austrálie. S největší pravděpodobností pochází z mořských pobřeží Číny a Japonska. Již starověké civilizaci znaly účinky této byliny na lidský organismus. Využívali jej jako diuretikum, tonikum, protizánětlivý lék, k detoxikaci jater, ledvin, k ochraně před rozvojem kardiovaskulárních onemocnění. V podvědomí jsou účinky této byliny k podpoře plodnosti a sexuální stimulace. Sportovci silových disciplín si od extraktu kotvičníku slibují nárůst svalové hmoty a výkonnosti.

čtěte více »

 

HMB

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for HMB

Pod zkratkou HMB se skrývá sloučenina beta-hydroxy-beta-methyl-butyrát, metabolit esenciální, větvené (BCAA) aminokyseliny leucinu. Zhruba 5% leucinu se přirozeně v lidském organismu konvertuje na HMB, čímž denně vzniká u 70 kg jedince asi 0,2-0,4 g HMB. Hydroxy-methyl butyrát také získáváme ve velmi malém množství z potravin. Nejbohatším zdrojem je rybí maso, citrusové plody a u kojenců mateřské mléko.

čtěte více »

 

NO

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Nárůst svalové hmoty  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for NO

Oxid dusnatý (NO) je plyn, který se účastní mnoha biologických procesů v těle člověka. Přirozeně se vytváří v cévním endotelu (vnitřní výstelka cévní stěny), v nervových buňkách a zažívacím traktu z aminokyseliny argininu (spolu s kyslíkem a NADPH) za pomocí enzymů - syntáz oxidu dusnatého.

čtěte více »

 

Gainery ve výživě vytrvalostních sportovců

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Gainery ve výživě vytrvalostních sportovců

Slovo „gainer“ nejčastěji uslyšíte ve společnosti kulturistů a sportovců zaměřených na sílu a rychlost. Na první pohled bychom skutečně těžko očekávali smysluplnost užívání přípravků, které podporují nárůst hmotnosti a aktivní tělesné hmoty (anglicky „to gain“ – nabrat) u cyklistů, běžců či jiných, vytrvalostně orientovaných sportovců. Snahou je být přece co nejlehčí… Kupodivu však i z gainerů mohou mít vytrvalci užitek.

čtěte více »

 

Iontové nápoje

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for Iontové nápoje

Provozování sportovních činností spotřebovává značné množství energetických zásob. Vedlejším produktem práce kosterní svaloviny je produkce tepla. Aby nedocházelo k přehřátí organismu, je třeba nadměrné teplo vyloučit z těla ven. Největšího ochlazujícího účinku je dosahováno evaporací - odpařováním potu z povrchu těla. Voda v potu je vázána na minerální látky. Proto při pocení neztrácíme pouze vodu, ale rovněž řadu elektrolytů. Nejvýhodnějším prostředkem pro doplnění ztrát vody, sodíku, chloridů, draslíku, hořčíku, vápníku a energie v průběhu fyzického výkonu jsou iontové nápoje.

čtěte více »

 

MCT

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu  |  Doplňky stravy
image for MCT

Mastné kyseliny se střední délkou uhlíkatého řetězce (Medium Chain Triglycerides - MCT)  se přirozeně vyskytují v kokosovém, palmojádrovém a částečně mléčném tuku. Mezi MCT náleží mastné kyseliny s počtem uhlíků 6 až 12. MCT lze také získat štěpením mastných kyselin s dlouhou délkou uhlíkatého řetězce, kterou jsou součástí většiny rostlinných tuků. V koncentrované podobě můžeme MCT pořídit ve formě potravinových suplementů – nejčastěji ve formě olejů. Výrobci doplňků stravy přidávají MCT také do některých bílkovino-sacharidových přípravků (gainerů).

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část III.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část III.

Jednoznačně nejdokonalejší „náhražkou“ za maso jsou ostatní živočišné potraviny – vejce a mléčné výrobky. Dostatek všech esenciálních aminokyselin má též sója a výrobky z ní.Na trhu se vyskytují tzv. rostlinná masa. Jsou to většinou výrobky, které se vizuálně snaží podobat skutečnému masu. Nutričně jsou však odlišného složení. Je to proto, že surovinami pro jejich výrobu jsou nejčastěji luštěniny a obilniny. Známy jsou pod obchodními názvy Seitan, Klaso, Tempeh, Robi a jiné. Jejich výhodu je, že neobsahují nasycené mastné kyseliny, cholesterol, dusitany, velké množství soli. Při jejich výrobě a finální tepelné úpravě nevznikají (oproti klasickým masným výrobkům) zdraví škodlivé sloučeniny. Rostlinná masa je dobré do jídelníčku zařazovat. Díky svému původu, však sami o sobě (bez současné konzumace mléčných výrobků a vajec), nezabezpečí fyzicky aktivnímu člověku dostatečnou dodávku biologicky hodnotných bílkovin a dalších látek nacházejících se v živočišných potravinách.

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část II.

Pokud člověk netrpí na některá specifická onemocnění, nemá etické či jiné zábrany, lze obecně doporučit konzumovat maso v nízkotučných variantách a malých porcích 4-5x za týden. Do tohoto doporučení počítáme i ryby a rybí výrobky, které by se v našem jídelníčku měly objevit alespoň 1-2x za týden.

čtěte více »

 

Sport a vegetariánství část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Základy výživy člověka  |  Výživa ve sportu
image for Sport a vegetariánství část I.

Pro zachování plného zdraví, pro podporu fyzické a psychické výkonnosti je nezbytné poskytnout tělu všechny nepostradatelné živiny. Velkou výhodnou člověka je, že dokáže přijímat potřebné látky z nejrůznějších zdrojů. Umíme zužitkovávat potraviny jak rostlinného, tak živočišného původu. Pro zabezpečení optimálního nutričního stavu nejsme odkázání jen na určitý omezený okruh potravin, jako je tomu u jiných živočišných druhů. Tato schopnost zřejmě umožnila našim předkům přežít v dávných časech všechna nepříznivá období klimatických zvratů, přírodních katastrof, válek a hladomorů.

čtěte více »

 

Výživa v průběhu půlmaratonu

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Výživa v průběhu půlmaratonu

Jako úvod k tomuto textu bych doporučil přečíst si článek „Nutriční příprava před půlmaratonem“. V článku je popsána nezbytnost doplnění energetických zásob, tekutin a elektrolytů před samotným závodem.

čtěte více »

 

Nutriční příprava na půlmaraton část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Nutriční příprava na půlmaraton část II.

Uběhnutí vzdálenosti 21,1 km je bezesporu hodnotný sportovní výkon. Špičkoví vytrvalci afrického původu dokážou tuto vzdálenost zdolat za 60-65 minut. Naši nejlepší závodníci mužského pohlaví běhají půlku maratonské trati za 70-75 min, ženy za 80-85 minut. Řeč je o běžecké špičce. Na startu městských půlmaratónů se však nachází daleko více jedinců, jejichž cíle pro půlmaratón leží na úrovni 1:30-2:00 hod. Především těmto rekreačním běžcům je určen následující text, který přináší základní doporučení ke stravování před závodem.

čtěte více »

 

Nutriční příprava na půlmaraton část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Nutriční příprava na půlmaraton část I.

Uběhnutí vzdálenosti 21,1 km je bezesporu hodnotný sportovní výkon. Špičkoví vytrvalci afrického původu dokážou tuto vzdálenost zdolat za 60-65 minut. Naši nejlepší závodníci mužského pohlaví běhají půlku maratonské trati za 70-75 min, ženy za 80-85 minut. Řeč je o běžecké špičce. Na startu městských půlmaratónů se však nachází daleko více jedinců, jejichž cíle pro půlmaratón leží na úrovni 1:30-2:00 hod. Především těmto rekreačním běžcům je určen následující text, který přináší základní doporučení ke stravování před závodem.

čtěte více »

 

Energetické gely část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Energetické gely část II.

Spotřeba energie v průběhu fyzického výkonu několikanásobně převyšuje úroveň klidového energetického výdeje. Trvá-li sportovní aktivita déle než 90 minut, je třeba tělu zajistit dodatečný přísun energie formou iontových nápojů a traťovek. Bez včasné dodávky kalorií z vnějšku, dochází po 2 hodinách intenzivní svalové práce k výraznému vyčerpání pohotovostních energetických zásob s následkem poklesu tělesného výkonu.

čtěte více »

 

Energetické gely část I.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Energetické gely část I.

Spotřeba energie v průběhu fyzického výkonu několikanásobně převyšuje úroveň klidového energetického výdeje. Trvá-li sportovní aktivita déle než 90 minut, je třeba tělu zajistit dodatečný přísun energie formou iontových nápojů a traťovek. Bez včasné dodávky kalorií z vnějšku, dochází po 2 hodinách intenzivní svalové práce k výraznému vyčerpání pohotovostních energetických zásob s následkem poklesu tělesného výkonu.

čtěte více »

 

Stravovací průšvihy v cyklistice

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Výživa ve sportu
image for Stravovací průšvihy v cyklistice

Strava sehrává v životě cyklisty bezesporu velmi důležitou úlohu. Vedle genetických dispozic, úrovně trénovanosti a kvality regenerace jsou stravovací zvyklosti dalším faktorem ovlivňujícím sportovní výkon. Teprve při dokonalé souhře výše zmiňovaných činitelů můžeme očekávat nejlepší výsledky. Mnozí rekreační, ale i výkonnostní cyklisté nevěnují svému jídelníčku dostatečnou pozornost a zbytečně se tak okrádají o možnost dalšího výkonnostního růstu. V následujícím textu naleznete výčet těch nejdůležitějších stravovacích prohřešků.

čtěte více »

 

Redukční jídelníček sportovců část II.

Mgr. Vlastimil Chadim  |  Redukce hmotnosti  |  Výživa ve sportu
image for Redukční jídelníček sportovců část II.

Přestože úloha pohybu při redukci nadváhy je nezastupitelná, musíme do jisté míry také upravit druhou stranu energetické rovnice – energetický příjem, s ním spojený jídelníček a celkové stravovací zvyklosti. V následujících odstavcích popíšeme hlavní zásady redukčního jídelníčku u rekreačních sportovců. Složení stravy je třeba modifikovat citlivě. Tak, aby nedošlo k poklesu fyzické výkonnosti a k nedostatečné výživě organismu.

čtěte více »