Mgr. Vlastimil Chadim  |  Potraviny
image for Rozinky

Rozinky nebo také hrozinky jsou sušené plody révy vinné. První doložené záznamy o konzumaci rozinek jsou přes 4000 let staré. Rozinky byly oblíbenou pochoutkou ve starověké Persii, Mezopotámii, Egyptě, Řecku a Římě.

V současné době jsou k dostání rozinky nejrůznějších odrůd pocházejících ze všech koutů světa. Rozinky se vyrábí z velmi sladkých hroznů, proto se na jejich výrobu specializují především země s teplejším klimatem. Tradičními producenty rozinek jsou země Blízkého původu a státy kolem Středozemního moře. Významnými vývozci sušených plodů vinné révy je také Austrálie, Nový Zéland, Jihoafrická republika, Argentina, Chile a Kalifornie.

Na trhu se vyskytují rozinky různých barev (černé, hnědé, červené, žluté, zelené) a velikostí. Prodávají se odrůdy bez peciček i s pecičkami. Obyčejné rozinky s pecičkami jsou označovány jako cibeby. Sultánky jsou rozinky bez jadérek. Známé jsou Korintky – malé rozinky bez peciček, velmi tmavé barvy pěstované v Řecku. Ze Španělska pochází oblíbená odrůda Malaga.

Tradiční způsob výroby rozinek probíhá sušením hroznů na přímém slunci. Dnes se využívá pro dehydrataci plodů vinné révy též účinku horkého vzduchu.Ve finálním stádiu výroby jsou rozinky ošetřeny oxidem siřičitým, který brání oxidaci plodů a předčasné ztrátě barvy. Někteří jedinci jsou však na sulfáty citliví. Nejvíce jsou jejich účinkem ohroženi astmatici. Většinou však lidé nemívají po požití sušeného ovoce žádné zdravotní potíže. Přesto je dobré před konzumací rozinky propláchnout v horké vodě a sulfáty z povrchových vrstev odplavit. Řešením je též nakupovat bio rozinky pěstované a vyráběné bez použití chemických látek.

Rozinky mají značnou výživovou hodnotu. Nejvýznamnější nutrientem jsou sacharidy.

Ve 100 g rozinek se nachází kolem 70 g sacharidů. Cukry jsou tvořeny především fruktózou a glukózou. Hroznové víno, resp. rozinky mají vůči ostatním druhům ovoce větší zastoupení glukózy, pro to je glykemický index rozinek vyšší – dosahuje průměrné hodnoty GI 65. Znamená to tedy, že hladina krevního cukru po jejich konzumaci stoupá poměrně rychle. V situacích kdy potřebujeme bleskově „dotankovat“ energie jsou rozinky dobrou volbou. V hydratované (nabobtnalé ve vodě) podobě, ale i v suchém stavu jsou vhodnou traťovkou při všech vytrvalostních aktivitách. Rozinky obsahují rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, která je příznivá pro zažívací soustavu a prevenci častých civilizačních onemocnění. Rozinky chrání vůči nádorovým onemocněním a kardiovaskulárním chorobám též díky zastoupení antioxidačních látek. Patří mezi potraviny s nejvyšším množstvím polyfenolů, které vykazují značný antioxidační potenciál. Pro sportovce je přísun antioxidantů zvláště důležitý, protože intenzivní fyzická aktivita je značným producentem volných kyslíkových radikálů. Sušením - ztrátou vody se obsah nutrientů koncentruje. Přesto je množství ostatních dvou makroživin – bílkovin a tuků nízký. Ve srovnání s čerstvým ovoce jsou rozinky mnohem bohatším zdrojem minerálních látek, stopových prvků a některých vitamínů. Rozinky považujeme za významný zdroj draslíku, vápníku, hořčíku, fosforu, zinku a železa. Rozinky vynikají obsahem bóru. Tento stopový prvek je důležitý pro přeměnu estrogenů a vit D na své účinnější formy. Takto se bór spolupodílí na pevnosti kostí a chrání před osteoporózou. Zajímavý je protektivní vliv rozinek proti vzniku zubního kazu. Na základě vysokého obsahu sacharidů – potravy pro bakterie Streptococcus mutans bychom očekávali, že rozinky budou podporovat jejich množení. Opak je pravdou. Rozinky totiž obsahují fytonutrienty, které brzdí vývoj těchto nepříznivých baktérií.

Rozinky se nejčastěji používají jako přídavek ke sladkým jídlům (obilné kaše, vločky, nákypy), při pečení (bábovky, mazance). Najdeme je v müsli, cereálních směsích, müsli tyčinkách. Jejich příjemné chuti se využívá při přípravě omáček, vzácně i úpravě ryb a masa. Výborné jsou rozinky ve sladkých nápojích a alkoholických likérech. Rozinky jsou nutričně hodnotným pamlskem bez zbytečné zátěže tuky a cholesterolem. V každém případě je nutné počítat s vyšší náloží cukrů a pokud není zajištěn dostatečný energický výdej, nelze jich konzumovat neomezené množství. Výhodné je před použitím rozinky namočit na 1-2 hodiny do vody. Nabobtnáním se naředí obsah cukrů a celkové energie. Rozinky jsou výborné alternativní přírodní sladidlo. Na rozdíl od běžného rafinovaného cukru se však rozhodně nejedná o „prázdné“ kalorie.

Při nákupu rozinek sledujte na obale datum spotřeby. Dopřejte si čerstvé a kvalitní suroviny. Proti nadměrnému vysychání rozinek je výhodné ukládat je do vzduchotěsných obalů a skladovat při nižších teplotách. Pokud jsou rozinky starší, cukry v nich obsažené krystalizují. Krystalizací se však nemění jejich nutriční hodnota. Krystalky se dají rozpustit ponořením rozinek do jakékoliv tekutiny (horká voda, mléko, alkohol, ovocná šťáva).